„Всъщност делата, в които човек действа против волята си,
най-често са по-угодни и по-ценни пред Бога, отколкото добрите дела, с които
човек се успокоява.
Колкото е по-доволен човек от добрите си дела, толкова по
невъзприемчив е и неспособен да приеме отвън нещо полезно.
Самолюбието от делата охлажда любовта.”
„Ако душата не потуши всяка възможна радост от осезаемото, в
сетивната наслаждение се раждат всички възможни душевни ощетения.
Така радостта от видимото води до суета, разсеяност,
ненаситност и безчестие.
Радостта на слуха води до блуждаене на въображението,
бъбривост, обърканост.
Радостта от ароматите води до скъперничество, надменност,
непокорство, арогантност.
Радостта от вкуса води до лакомия, алчност, агресивност,
безсърдечие.
Радостта от предметното осезание води до похотливост,
трескавост, страх.
И всичко това – до духовна безчувственост, ако не пълно, то
поне съразмерна на влечението.
Удивителни са ползите, които душата извлича от отхвърлянето
на подобни влечения. Чрез това плътската душа става духовна.„
„Паметта трябва да остане заключена и запечатана, за да не
влиза в нея блуждаенето на мисълта, а да влезе само онзи, който влиза при
заключена врата.
Всички най-големи измами влизат през вратата на паметта. И
ако тя затъмни себе си, заблудата няма да намери къде да се изяви.
За да достигне до богосъзерцание душата трябва никога да не
насочва мисълта си към конкретни и отделни неща и да не съхранява знанието за
тях. Като се лиши от притежанията си, душата добива онова, което не може да се
притежава.”
"Тъй като по необходимост висшето преобразяване и
единосъщието не могат да досегнат човешката възприемчивост и възможности,
душата трябва да се изпразни изцяло и драговолно от всичко, и земно, и небесно,
което може да има общо с нея, защото в смирената, гола и умъртвена душа вече
няма какво да попречи на Бог, да я запълни с делата си.
Ако някой не е напълно сляп, няма да позволи да бъде воден
от Водача."
Докато душата обича нещо сътворено - тя остава в противоположност на висотата на Твореца, невъзприемчива за преобразяване и въздигане."
„Когато се задържаш при нещо
спираш пътуването си.
За да можеш да бъдеш всичко,
трябва да се откажеш
да бъдеш каквото и да било.”
„Те си мислят, че е достатъчно да се уединят и да си
променят начина на живот; на други пък им стига по разни начини да упражняват
добродетелност, да редят молитви и да демонстрират смирение... Те гледат само
как да нахранят и облекат своята природност в духовни утехи и преживявания,
вместо да я оголят и отхвърлят всичко. Смятат, че трябва да отхвърлят само
земното, а пропускат да я умъртвят и заради собственическото чувство към
духовното.
Колко много се различават тези методи на самозваните Му
приятели от тесния път към съвършенството. Те търсят себе си в Бога, а не Бога
в себе си.”
“Щом
душата се опразни от всички неща и започне да пребивава опразнена и
несобственически настроена към тях, не е възможно Бог да не стори своето, като
ѝ сподели Себе си.”
„Едно от най-големите богатства за душата е осъзнаването и
изживяването на нейната неспособност да постигне Бога.”
„Душата, ако иска да се доближи до Бога, е длъжна да живее в
тази чистота, която е пълна отреченост от всичко. В този път се встъпва тогава,
когато вече си изгубил всички пътища.”
Няма коментари:
Публикуване на коментар