Всички търсим.
Би могло да се каже, че
търсенето е причина за движението.
И ако се опитаме да
разгледаме процеса, още на повърхността изниква въпросът – какво търсим? Макар
че от една страна бихме могли да разграничим различни обекти на търсенето си,
например: щастие, пълноценни взаимоотношения, материални блага, нематериални
качества, контрол над това, което ни се случва и т.н., всичко това, все пак, е
някакъв стремеж за развитие, за цялост.
Малко или много всеки търси целостта
си, но тъй като сме различни, всеки – от своето състояние на съзнание – намира
смисъл в различни цели и стремежи, които смята, че ще му донесат удовлетворение
или някакво израстване.
И очевидно ние няма как да си
представим нещо напълно чуждо за нас, а полагаме пред себе си нашата лична идея
за ценност, а в последствие търсим начин за нейната реализация. Това обаче
означава, че ние всъщност затвърждаваме самите себе си – своите представи,
своите критерии...
Днес има много популярни
методи за един вид материализация на желанията, които използват определени
физични принципи (НЛП, Силва метод, визуализации и др). Неоспоримо е, а Айнщайн
дори е извел математическата формула за това, че енергията е разредена материя.
Тези методи учат как да насочваме психичната си енергия така, че в един момент
тя да събере достатъчно плътност и да се изяви в света на явленията. С това,
т.нар. намиране, обаче, ние създаваме една огромна зависимост, която ни
управлява и ограничава. Ясно е, че още първоначалното пожелаване на нещо е
зависимост, но при получаването, особено когато е материализирано от самите
нас, ние вече биваме напълно затворени и подчинени от тази изява, чийто
енергиен заряд вбъдеще ще се изразходва върху нас (което някои наричат карма).
Търсенето почти винаги е
форма на напрежение. То е свързано с неудовлетворението ни от това, което е в
момента и желанието ни да го променим. Проблемът в този процес е, че той
стеснява изключително много възприятията ни и сам по себе си е нещо като отказ
от приемане на действителността, в актуалната ѝ форма.
Това означава най-малко, че ние всъщност не познаваме добре тази
действителност. И макар че искаме да вървим, реално не сме сигурни къде сме
стъпили в момента, което е една от причините да се лутаме сред онези решения, които
други твърдят, че могат да ни предложат.
Така демонстрираме склонност
да превърнем търсенето в един външен процес и да се лишим от способността си за
себенаблюдение и осъзнаване – есенциална за пътя ни.
Той разбира се, има и други
аспекти.
Въпросът „какво” търсим ни
предлага готови и видими форми. Доста по-изследователски звучи въпросът „защо”.
И то – не по отношение на конкретен обект на търсенето ни, а защо изобщо
търсим.
Изглежда в нас има нещо,
което ни подсказва, че всичко може да е много по-различно. И изглежда това го
има във всеки – някакъв първоначален извор на копнежа ни по нещо по-добро. Ние,
обаче, вместо да оставим този чист копнеж да се развива, си присвояваме
първичния му импулс и го впрягаме отново в обусловеността на личните си
представи и намерения. Все пак хората, в които този подтик звучи по-отчетливо,
насочват търсенето си своите идеи за нещо непреходно или универсално.
От една страна е ясно, че
нашите концепции за абсолютност няма как да са самата абсолютност.
От друга страна пък, всяко
търсене на такива стойности е един ужасно изявен егоцентризъм и демонстрация на
бездънната ни алчност. Ние се опитваме да добием такава абсолютност за себе си,
с което само доказваме относителния и ограничен характер на представите си за нея.
Ако обаче успеем да придадем
едно допълнително измерение към това търсене, можем да установим, че няма как
припряното и неспокойно търсещо същество да доближи пълноводното спокойствие на
съвършенството.
Универсалното е универсално
именно защото е винаги и навсякъде. Нашите тленни ръце не могат да заграбят
нетленното. А осъзнаването на тази наша личностна неспособност, е вероятно
най-значимата крачка по пътя ни, защото приемането ѝ осъществява
един своеобразен пробив в затворената ни психика. В резултат на това у човека се
развива една отвореност към всичко, която на Изток например наричат „внимание”.
С това внимание ние започваме да улавяме присъствието на всичко около нас.
Когато не
пречим с нашите изисквания към нещата, се оказва, че те имат много какво да ни
кажат и много какво да ни дадат. Не за да разполагаме с него за себе си, а
просто защото всичко е взаимодействие, споделяне. Познаването и непреченето на тази естественост
всъщност е намиране. А би могло да се каже и че е една нова и непозната октава
на търсенето, която с право можем да наречем и съзнателност.
От тук нататък следва
естествен процес, в който вече без да уязвяваме с личната си ограничесност
потенциала – в нас и във всичко – можем да наблюдаваме и съучастваме в неговото
разгръщане и да позволим самите ние да бъдем намерени от една по-висша
действителност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар